Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe doeltreffende vacatures schrijven?

Een vacature is niet zomaar een advertentie om nieuwe mensen aan te werven. Ze straalt ook de sfeer van jouw bedrijf uit en is een even belangrijk communicatiemiddel als jouw reclamecampagnes, jouw mailings of jouw website. Hieronder de veelgestelde vragen bij het opstellen van vacatures.

Bright Plus

2 min. leestijd

Voor je eraan begint, stel je jezelf best volgende vragen: 

  • Wat wil mijn bedrijf uitstralen naar nieuwe mensen, maar ook als merk/naam?
  • Wat zoekt mijn bedrijf precies? Neem hiervoor zeker de directe manager van het departement waar de nieuwe persoon terechtkomt onder de arm.
  • Wat zijn de stokpaardjes op gebied van HR binnen mijn bedrijf?
  • Waar gaan we deze advertentie plaatsen? Wat is het verwachte bereik?
  • Bij welk medium is de succeskans het grootst (krant/vakblad/internetsite/social media)?
  • Welke eisen stelt dit medium in termen van tijd en moeite? (bannerontwerp/ link naar eigen website/ advertentietekst).
  • Maak een afweging tussen de kosten en het bereik.
  • Maak een afweging tussen de noodzakelijke omvang van de boodschap en de mogelijkheden van het medium.
  • Catchy jobtitel? Think again! Doe een zoekwoordenonderzoek en schrijf SEO-gericht je vacature uit.
  • Heeft je bedrijf een eigen hashtag? Vermeld die en plaats een hyperlink in de inleiding met informatie over jouw organisatie. Zo krijgt jouw potentiële kandidaat al een blik achter de geweldige schermen van jouw bedrijf.

Hoe ziet de ideale vacature eruit?

Er zijn enkele basiselementen die zeker in de vacaturetekst vervat moeten zitten:

  • Naam van de functie
  • Inleiding met informatie over de organisatie (naam, omvang, plaats van vestiging, enz.)
  • De functieomschrijving zelf – kort en bondig taken en verantwoordelijkheden omschrijven.
  • Afdeling waaronder de functie valt, eventueel aan wie de persoon rapporteert.
  • Het gezochte profiel – aan welke eisen moet de ideale kandidaat voldoen?
  • Wat mag de geschikte kandidaat verwachten? “Wat bieden wij.” (Bv.: salarisindicatie, secundaire arbeidsvoorwaarden, opleidingsmogelijkheden, ...)
  • En, ten slotte, de procedure om te solliciteren. Naam, telefoon en e-mailadres van degene die meer informatie verstrekt. Reactietermijn, eventueel psychologisch onderzoek, ...

Huisstijl

Als onderdeel van de bedrijfscommunicatie is het ook belangrijk eenduidig te communiceren naar de arbeidsmarkt. Gebruik dus ook de huisstijl van het bedrijf in de vacatures. Denk hierbij aan het visuele aspect, zoals het gebruik van kleuren en fonts, maar ook aan de juiste tone of voice die past binnen jouw organisatie. 

TIP: sluit af met een leuke zin, een informele typische karaktertrek die alle werknemers van jouw bedrijf typeert.

De reacties stromen binnen, wat nu?

Zorg bij eventuele gesprekken dat iedereen die de sollicitant ontmoet een kopie heeft van zijn of haar cv.

  • Laat de sollicitanten niet te lang wachten. Jullie zouden wel eens een geweldige kandidaat kunnen mislopen.
  • Stel een deadline voor een eerste selectie en een eerste ronde.

Wat doe ik achteraf met die hoop cv’s?

Jullie hebben de ideale kandidaat gevonden? Proficiat. Maar nu blijft er wel nog een hoopje cv’s achter van de niet-geselecteerden.

  • Stuur zeker naar iedereen een bericht waarin je zegt dat jullie keuze op een andere kandidaat is gevallen. Voeg indien mogelijk een woordje uitleg toe.
  • Ofwel verwijder je alle cv’s, ofwel leg je een wervingsreserve aan (vermeld dit wel aan de kandidaat en vraag expliciet de toestemming om de persoon hierin op te nemen, je mag niet zomaar iemand zijn gegevens bijhouden – wet op de privacy!)

Het juiste talent vinden voor jouw job, da's een hele uitdaging. Heb je graag wat hulp bij het opstellen van een goede vacaturetekst of bij het verwerken van de instroom aan kandidaten? Via Rent a Recruiter besteed je (bepaalde delen van) je aanwervingsproces uit aan een van onze ervaren HR consultants, helemaal op jouw maat.